Eks-rocker står frem fra skjul og kritiserer exitprogram

Lars Toxværd Olesen er tidligere rockerpræsident og medlem af Loyal to Familia. Han afviste politiets hjælp til at komme ud af bandemiljøet.

De mange skyderier i København har i den grad sat fokus på bander - hvordan man stopper tilgangen til dem, og hvordan folk kan komme ud af banderne ved såkaldte exitprogrammer. Lars Toxværd Olesen er tidligere præsident for rockergruppen Bandidos i Holbæk. Fra 2013 til tidligere i år var han medlem af banden Loyal to Familia.

Det tog ham fire år at bryde ud af bandemiljøet, fordi han valgte at gøre det uden om politiets exitprogram. Han mener, at andre bandemedlemmer viger tilbage, fordi politiet spiller for stor en rolle i programmerne.
- Der bryder du med alle dine principper. Du har levet hele livet med et kodeks, der siger, at du ikke taler med politiet. Lige pludselig skal du tale med og dikteres af politiet, forklarer Lars Toxværd Olesen.

På flugt fra fortiden

Det 47-årige tidligere bandemedlem har kontaktet TV 2 for at fortælle om sine erfaringer med exitprogrammet, men han ønsker ikke, at nogen skal vide, hvor i verden han befinder sig.
- Det er en praktisk beslutning, jeg har taget, fordi jeg har særdeles gode venner i miljøet - og så har jeg knap så gode venner, fortæller Lars Toxværd Olesen, da TV 2 møder ham.

Han blev kendt i offentligheden, da han i 2005 stak af under sit eget retsmøde i Holbæk. Han meldte senere sig selv, og har i alt tilbragt syv år bag tremmer. Men efter den seneste dom tog Lars Toxværd Olesen beslutningen - han ville ud af miljøet.
- Nu har jeg været dernede og vende i tjæregryden og se, hvad der findes dernede. Der er sgu ikke noget godt at hente, siger Lars Toxværd Olesen til TV 2.


Forsker bakker op om kritik

Line Lerche Mørck er professor og forsker i bandeexit. Ifølge hende er det kun mellem 10 og 15 procent af dem, der vil ud, der siger ja til exitprogrammet. Hun mener derfor, at der skal skrues ned for politiets rolle - og op for det socialfaglige.
- Hvis de bliver set sammen med politiet, så vil det gamle miljø stille spørgsmålene: Hvad laver han med dem? Hvorfor snakker han med politiet? Er han stikker?, forklarer Line Lerche Mørck.


Vil ikke acceptere politiets krav

Lars Toxværd Olesen slap ud af bandemiljøet, fordi Loyal To Familia til sidst gav ham lov, forklarer han. Så heldig er langt fra alle.
I dag mener han, at det var hans redning. For han havde aldrig accepteret politiets krav i et exitforløb.
- Hvis jeg skulle på udgang, skulle jeg gøre ditten og datten, jeg måtte ikke tage til udlandet, og jeg måtte ikke..., fortæller den tidligere rocker til TV 2.
Er det ikke bare surt show? Det er dig, der har behov for hjælp.
- Jeg har ikke behov for hjælp på den måde. Jeg synes, at et exit skal være et samarbejde. Det skal ikke være en eller anden form for straf, lyder det fra Lars Toxværd Olesen.

Politiet: Det er en svær situation

Tenna Wilbert er leder af Rigspolitiets Nationale Forebyggelsescenter. Hun siger onsdag aften til TV 2:
- Jeg anerkender, at det er en svær situation at skulle indgå i et samarbejde med myndighederne og især politiet, hvis man har brugt det meste af sit voksenliv på at holde sig skjult for dem og stikke af fra dem.

Comments